Start-ups Dronequest en Cursor Asset Management vestigen zich in Eemshaven

4 augustus 2018

Start-ups Dronequest en Cursor Asset Management hebben gekozen om zich te vestigen in Eemshaven. De start-ups zullen zitting nemen in verzamelgebouw Nijlicht, waarin sinds kort een zogeheten ‘incubator’, een broedplaats voor start-ups en scale-ups, in de offshore energie gevestigd is.

  • Direct dit artikel delen:

Dronequest houdt zich bezig met inspecties van industriële installaties voor onder andere de offshore windindustrie. Door het gebruik van (big)data, verzameld door drones, kan Dronequest voorspellen wanneer een installatie gaat falen, risico's kwantificeren en is het bedrijf in staat investeringsbeslissingen beter te onderbouwen. Startup Cursor Asset Management heeft een algoritme ontwikkeld waarmee deze data kan worden geanalyseerd, waardoor schades aan bijvoorbeeld windmolens snel in beeld komen. Simon – Robert Voogd, founder van Dronequest en Cursor Asset Management: “De incubator in Eemshaven is voor ons de perfecte locatie om ons bedrijf naar een hoger level te tillen en ons bestaande klantenbestand uit te bouwen. Het netwerk dat Groningen Seaports en NNOW ons biedt, is essentieel voor het bereiken van onze markt.”

 

Verzamelgebouw Nijlicht
Groningen Seaports verhuurt een deel van het kantorengebouw Nijlicht in de Eemshaven aan start-ups en scale-ups die geïnteresseerd zijn in offshore wind gerelateerde bedrijvigheid. Het havenbedrijf poogt hiermee innovatie in het offshore windcluster in de Eemshaven te stimuleren. Heleen van Wijk, initiator van de start-up hub vanuit Groningen Seaports: “We zijn erg verheugd met de vestiging van Dronequest en Cursor Asset Management in onze incubator. De innovatieve technieken van deze startups zijn een geweldige aanvulling op ons innovatie ecosysteem en biedt veel kansen in efficiënter en duurzamer onderhoud van bijvoorbeeld windturbines en is daarmee een belangrijke schakel in een markt die steeds duurzamer en efficiënter wil opereren.”

Samenwerking
Groningen Seaports werkt voor dit initiatief nauw samen met Northern Netherlands Offshore Wind (NNOW), TCNN, Economic Board Groningen (EBG) en de Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij NOM Flinc, gespecialiseerd in de groei van start-ups. Het initiatief is onderdeel van de zogeheten ‘MOI Communitys’. Dirk Jan Hummel, projectleider van de incubator vanuit TCNN/NNOW: “Partijen als Dronequest en Cursor Asset Management zijn precies waar wij op inzetten, door start-ups als deze te verbinden met ons netwerk tillen we de offshore wind business in Noord-Nederland gezamenlijk naar een hoger niveau, innoveren doe je samen.”

Veel voordelen
Start-ups die geïnteresseerd zijn kunnen onder andere rekenen op goedkope maar kwalitatief goede huisvesting in Eemshaven. Daarnaast biedt deelname vooral veel voordelen op het gebied van toegang tot de juiste personen in de wind gerelateerde bedrijvigheid in de Eemshaven en andere wind gerelateerde netwerken. TCNN zal innovatieve start en scale up bedrijven helpen bij aansluiting netwerken en kennis instellingen, en het vinden van financiën om door te groeien in de sector

Delfzijl/Eemshaven, 10 mei 2019

Wat ziet een onbemand schip?
De sensoren van Marinminds meten de locatie, koers en snelheid van het schip. Daarnaast heeft Horus View and Explore een 360-graden camera, een Hoge Resolutie camera en Thermisch infrarood camera op het schip geplaatst. Deze brengen het water, de kade en objecten zoals andere schepen in beeld. ‘Met al deze data kunnen we een ‘situational awareness’ creëren; een bewustzijn van de omgeving’, vertelt Koenraad de Haas, eigenaar van Marinminds. ‘Het doel van deze pilot is om de data die we binnenhalen realtime en op een zo efficiënt mogelijke manier te delen met operators, verkeersbegeleiders of de havenmeester. Hiervoor hebben we software ontwikkeld die de data zo inzichtelijk mogelijk presenteren.’

Voordelen van autonoom varen ‘
Een groot voordeel van autonoom varen is dat er met minder bemanning of zelfs helemaal geen bemanning gevaren kan worden,’ aldus Henk Zwetsloot, manager digital innovation bij Groningen Seaports. ‘Prettig in tijden van kostenreductie en schaarste op de arbeidsmarkt. Daarnaast verwachten we dat autonoom varen de veiligheid, efficiëntie en bereikbaarheid van de haven bevordert.’

Autonoom varen met behulp van 5G
5G maakt het op termijn mogelijk om de sensoren en technologieën aan elkaar te koppelen en een grote hoeveelheid data realtime te versturen. ‘Ook locatiebepaling speelt een belangrijke rol bij autonoom varen’, aldus Koenraad. ‘Op dit moment wordt de locatie nog bepaald via GPS. Het nadeel hiervan is dat je onder een brug of langs een kade vaak slecht bereik hebt. Dat probleem is straks met 5G verholpen. Ook verwachten we dat 5G het met snelle communicatietechnologie mogelijk maakt om een schip op afstand te kunnen aansturen.’

Volgens Henk Zwetsloot, manager digital innovation bij Groningen Seaports, speelt digitalisering een steeds grotere rol in de haven. ‘Door de steeds verdergaande technologische ontwikkelingen verwacht ik veel veranderingen in de nabije toekomst. Banen worden straks anders ingevuld. Zo zal het loodswezen door autonome schepen andere taken krijgen. We kijken nu al wat deze veranderingen allemaal met zich meebrengen voor de mensen die hier werken.’

Huawei heeft als researchpartner in deze pilot advies gegeven over het gebruik van type modems en antennes ten behoeve van de infrastructuur van de connectiviteit.

KPN heeft gezorgd voor de mobiele verbinding, dat in deze fase nog gebaseerd is op het huidige 4G/LTE(+) netwerk. De beoogde vervolgstap wordt echter, op basis van aanscherpte functionele requirements die voortvloeien uit deze eerste test, op basis van (pré) 5G-technologie en in samenwerking met partners uitgevoerd.

De volgende stap
Terwijl het schip autonoom door de haven voer werd de data die via de sensoren en camera’s binnen kwam realtime gepresenteerd op het havenkantoor. Nu de eerste fase van de 5G-pilot succesvol is afgerond heeft samenwerking met bedrijven en de verdere commerciële implementatie van autonoom varen de prioriteit. Volgens Koenraad de Haas zijn er op korte termijn al ontzettend veel toepassingen mogelijk, zoals het automatisch laten aanmeren van een vrachtschip of jacht of een autonoom varende veerpont. ‘In een volgende fase onderzoeken we met welke manoeuvres en missies we een schip volledig autonoom kunnen laten varen.’

Waarom 5Groningen?
Economic Board Groningen (EBG) wil het aardbevingsgebied een economische impuls geven. EBG heeft het 5Groningen programma geïnitieerd om te onderzoeken hoe 5G nieuwe innovaties kan versnellen en creëren. 5Groningen maakt van Noord-Groningen dé proeftuin voor de nieuwste generatie mobiel internet. Ondernemers en non-profit organisaties werken samen met experts uit de telecom, kennisinstellingen en overheid om toepassingen van 5G te testen.

Bron: https://www.economicboardgroningen.nl/nieuws/5groningen-test-autonoom-varend-schip-in-haven-delfzijl

Innovatie support

Evenementen

Bekijk de evenementen

Social Media

Neem direct contact met ons op 050 - 575 28 26

Of stuur een e-mail