10 juli 2019 - Innovatielab Nijlicht Eemshaven


Plug and play op zee? Hebben alle windmolens binnenkort een stopcontact, en kunnen vaartuigen even langskomen om op te laden? Dit hangt allemaal af van de vraag waar we naartoe gaan met elektrificatie van offshore wind activiteiten. De aanleiding is echter duidelijk, de scheepvaartindustrie is namelijk een van de grootste en snelst groeiende bronnen van wereldwijde CO2-emissies. Elektrificeren met duurzaam opgewekte stroom is een van de manieren waarmee de maritieme industrie de uitstoot van broeikasgassen zou kunnen terugdringen.

 

Met welke uitdagingen wordt de scheepsbouwsector geconfronteerd om tot elektrificatie over te gaan? Welke nieuwe typen vaartuigen zijn nodig om tot duurzame off-shore windactiviteiten over te gaan? En hoe kijkt de scheepsbouwsector zelf tegen deze ontwikkeling op het gebied van elektrificatie aan?

En hoe staat het met de huidige ontwikkelingen bij windparken op zee? Wat is er technisch gezien al mogelijk en welke richting gaan nieuwe ontwikkelingen uit? Uiteraard kunnen nieuwe ontwikkelingen enkel doorgang vinden wanneer de regelgeving hierop wordt aangepast. Wat is daar de stand van zaken?

Tot slot kijken we graag naar de beschikbare technologie om op elektrificatie op windparken over te kunnen gaan, of gaan we nog een heel andere kant op? Hoe ver zijn de ontwikkelingen al en welke stappen moeten nog worden gezet? Hier gaan we het tijdens het ‘Innovatielab’ op 10 juli a.s. over hebben.

Programma:
15:30 uur Inloop
15:45 uur Welkom en inleiding
16:00 uur Presentaties

Dagvoorzitter:                Groningen Seaports
Welkomstwoord:            Dirk Jan Hummel, namens MOI Offshore Energy
Sprekers:                           

Wind op Zee, Eddie Doornbos (voorzitter NNOW)
En hoe staat het met de huidige ontwikkelingen bij windparken op zee? Wat is er technisch gezien al mogelijk en welke richting gaan nieuwe ontwikkelingen uit? Uiteraard kunnen nieuwe ontwikkelingen enkel doorgang vinden wanneer de regelgeving hierop wordt aangepast. Wat is daar de stand van zaken?

Marin, Moritz Krijgsman
Tot slot kijken we graag naar de beschikbare technologie om op elektrificatie op windparken over te kunnen gaan. Hoe ver zijn de ontwikkelingen al en welke stappen moeten nog worden gezet?

Conoship, Guus van der Bles (TBC)
Met welke uitdagingen wordt de scheepsbouwsector geconfronteerd om tot elektrificatie over te gaan? Welke nieuwe typen vaartuigen zijn nodig om tot duurzame off-shore windactiviteiten over te gaan? En hoe kijkt de scheepsbouwsector zelf tegen deze ontwikkeling op het gebied van elektrificatie aan?

Aanmelden kan via deze link:  Aanmelden

 

 

 Terug naar overzicht

03 juli 2019